• Magnifique d’émotion pour les uns, insupportable sulpicerie pour les autres.
    L’image de Fauré, entre ces deux extrêmes, invention et convention,
    continue aujourd’hui encore d’être brouillée, sinon floue.

    Jean-Michel Nectoux, Fauré-biograaf.

Salonheld? Impressionist? Koning van de kitsch?

Fauré in perspectief

Na een overvolle week met een to-dolijst die nooit helemaal weggesmolten raakte, was de opmaat van zondagmiddag voor mijn vader ‘L’heure exquise’. Alsof het de creatie van een meester-chocolatier betrof: zo degusteerde hij het uurtje waarin enkel zijn favoriete platen het woord mochten nemen. Van de handvol opnamen die zo mijn jeugd hebben gekleurd, was er eentje gewijd aan G. Fauré. Guy, noemde ik hem. Gabriel, wist mijn vader.

Het is niet de enige spraakverwarring aan het adres van de mooiste snor van de Franse belle époque. Van nuffige saloncomponist tot institutionele éminence grise, en van spiritueel baken tot gewraakt traditionalist: bij gebrek aan prefabhokje worden Fauré wel eens weinig vleiende epitheta toebedeeld. In de overtuiging dat een vurig pleidooi zelfs de hardnekkigste mythes aan het wankelen krijgt: vijf aantijgingen en het verweerschrift van een levenslange fan.

De pilaarbijter
Toen een overheidsambtenaar de kleine Fauré (1845-1924) bezig hoorde op het harmonium van de schoolkapel van Montgauzy, raadde hij zijn familie aan de jongen naar een gespecialiseerde school te sturen. Zo kwam de negenjarige terecht aan de gerenommeerde École Niedermeyer, waar leerlingen naast algemene vakken ook religieuze muziekpraktijk werd onderwezen, met focus op gregoriaanse zang, begeleiding van liturgische muziek en de studie van historische repertoires. Fauré zou er elf jaar blijven: een cruciale vormingsfase met blijvende impact.

Met Cantique de Jean Racine (1865) – een parafrase van een Latijnse hymne – als afstudeerwerk en diverse baantjes als kerkorganist leek de jonge Fauré aanvankelijk door te gaan op dat élan. Maar zodra zijn financiële situatie het toeliet, trok hij de kerkpoort achter zich dicht. Ook uit zijn werkencataloog, die minder dan tien opusnummers aan religieuze muziek telt, blijkt dat zijn componistenhart elders lag.

Dat precies een liturgisch werk zijn meest gevierde compositie zou worden, is een vreemde capriool van het lot. Het Requiem (1888) is echter niet zonder controverse: wat voor de een geldt als topper in het genre, is voor de ander pure kitsch. Kritische stemmen hebben niet kunnen verhinderen dat … [lees verder]

Marc Mauillon & Anne Le Bozec: Fauré et ses poètes
Donderdag 07.10.2021, 20:00 AMUZ

ACTIE: Kom met 2 voor de prijs van 1 ticket!
Mail uw bestelling naar tickets@amuz.be
voor 05.10 om gebruik te maken van dit aanbod. 

Tickets
Cat. 1: €24 / €20
Cat. 2: €20 / €16

Vanaf oktober vervallen de afstandsregels en gaan we weer naar de maximale zaalcapaciteit. Een mondmasker is niet meer verplicht, maar we willen u vragen het toch te dragen uit respect voor uw medeconcertbezoekers. Een Covid Safe Ticket is niet vereist. Alle informatie aangaande uw bezoek aan AMUZ kan u hier nog eens nalezen.

Naar het concert

Copyright © 2021 AMUZ, All rights reserved.
AMUZ – Kammenstraat 81 – 2000 Antwerpen – www.amuz.be

Door gj