De stemmen die ontbreken…
De reconstructie van Obrechts Missa Scaramella.
Hoe moeilijk is het om een mis van een renaissancecomponist als Jacob Obrecht te reconstrueren? Wel, vergelijk het met de restauratie van een renaissanceschilderij, een kerststalscène bijvoorbeeld. Stel u voor dat behalve de stal en het Christuskind in de kribbe alle andere elementen zijn vervaagd. Instinctief weet u dat Maria en Jozef erbij horen te staan. Idem dito voor de drie koningen en een os en ezel. U weet zelfs veel meer dan enkel de grote lijnen. Zo ziet u Maria met lichtblauwe kleding voor u en Jozef als een iets oudere man met een baard. Hetzelfde geldt voor de koningen uit het Oosten: rijkelijk gekleed, al dan niet met tulband, u weet dat ze geschenken bij zich dragen. Het gaat om details, maar zonder al te veel moeite kan u die details invullen. Net zoals een restaurateur kennis heeft van de schildertechnieken, het materiaal- en kleurgebruik van weleer, weet de musicoloog hoe de muziek uit een bepaalde periode in elkaar zit. “De reconstructie van een renaissancemis met een cantus firmus verloopt niet zo anders dan de restauratie van een renaissenceschilderij”, verzekert Fabrice Fitch. “Als je de vuistregels van contrapunt kent en thuis bent in de muziek van Jacob Obrecht, dan kan je ook inschatten wat Obrecht naar alle waarschijnlijkheid zou hebben gedaan in verschillende omstandigheden.” … [lees meer]