• Antwerpen kende in de 15de en 16de eeuw een sterke economische groei, en de muziekcultuur aan de kerken ontwikkelde zich gelijktijdig. Zo ook aan de  Onze-Lieve-Vrouwekathedraal, waar de gotische gewelven het ideale kader voor de polyfonie vormden.
  • Tijdens Laus Polyphoniae weerklinkt de muziek van kapelmeesters die destijds aan de kathedraal werkten. Een unieke kans om deze succesvolle muziekperiode te verkennen en te beleven!
SONY DSC

Muziek van kapelmeesters aan de Antwerpse Onze-Lieve-Vrouwekerk

De basis voor de muzikale ontwikkeling aan de kathedraal werd reeds aan het eind van de 14de eeuw  gelegd, dankzij de oprichting van een koor. De kerk had nog niet het statuut van kathedraal, maar het kapittel wilde wel wedijveren met andere prestigieuze kerken, zoals die van Cambrai (Kamerijk) in Noord-Frankrijk. De Antwerpse Onze-Lieve-Vrouwekerk was toen nog afhankelijk van het bisdom Kamerijk. Pas in 1559 werd Antwerpen een bisdom op zich en werd de Onze-Lieve-Vrouwekerk verheven tot kathedraal. Begin 15de eeuw werd officieel een zangmeester aangesteld om het niveau van de muziekkapel te verbeteren en de opleiding van de zangers te verzorgen. Vanaf 1418 zongen er ook koorknapen in het koor. Thuisbasis voor alle zangers werd vanaf 1421 het koraalhuis, dat aan de ‘Suvelmarckt’ lag. Tegenwoordig is die plaats bekend als Melkmarkt nr. 25, maar wie vandaag op zoek wil naar sporen van dat koraalhuis, komt van een kale reis terug. Het pand werd in 1932 afgebroken. 

Enkele 15de-eeuwse kapelmeesters, verantwoordelijk voor de muzikale omlijsting van de liturgische diensten en voor het componeren van polyfone muziek, waren onder anderen Johannes Pullois, Jacobus Barbireau, Jacob Obrecht, en in de 16de eeuw Antoine Barbe, Séverin Cornet en Andreas Pevernage. In het koor hebben ook beroemde zangers meegezongen, zoals Johannes Ockeghem – die in Frankrijk carrière maakte – en de Vlamingen George de La Hèle en Cornelis Verdonck – die bij onder anderen Filips II in Spanje in dienst waren. De zangers werden in binnen- en buitenland geprezen. Diplomaten en gezanten kwamen regelmatig naar Antwerpen om jonge zangers te rekruteren voor adellijke hoven in Italië. 

Huelgas Ensemble opent Laus Polyphoniae met een concert dat specifiek is gewijd aan componisten en kapelmeesters die aan de kathedraal actief waren of er hun opleiding hadden genoten.  … [lees verder]

Info en tickets concert Huelgas Ensemble

Info en tickets concert Cappella Pratensis en I Fedeli

Info en tickets concert Sollazzo Ensemble

Info en tickets concert Comet Musicke

Muziek en literatuur tijdens Laus Polyphoniae

U ontdekt tijdens Laus Polyphoniae niet alleen de muziek die in de 16de eeuw in de kathedraal weerklonk, ook de geuren van de kathedraal toen worden ragfijn ontleed, door kunsthistorica Wendy Wauters. Haar lezing tijdens het festival is reeds volzet, maar haar intrigerende bestseller De geuren van de kathedraal kan u tijdens Laus Polyphoniae gesigneerd kopen. 
Wil u nog meer weten over deze gloriejaren in Antwerpen? Historicus Michael Pye gooide hoge ogen met zijn laatste boek Antwerp: The glory years. Daarin schetst hij hoe Antwerpen in de 16de eeuw alle regels overtrad op economisch, religieus, seksueel en intellectueel vlak. Zijn muzikale vertelling, samen met muzikaal compagnon de route Mario Sarrechia aan het virginaal, is reeds uitverkocht op zondag 20 augustus. Snel tickets bestellen is de boodschap om zijn voorstelling op maandag 21 en dinsdag 22 augustus nog te kunnen bijwonen. Het boek Antwerp: The glory years is gesigneerd te koop tijdens het festival. 

Info en tickets muzikale vertelling Michael Pye & Mario Sarrechia op 21.08

Info en tickets muzikale vertelling Michael Pye & Mario Sarrechia op 22.08

Copyright © 2023 AMUZ, All rights reserved.

AMUZ – Kammenstraat 81 – 2000 Antwerpen – www.amuz.be
    

Door gj