AMUZ – ANTWERPEN

AMUZ eert in 2020 de 250ste geboortedag van Ludwig van Beethoven, tot op vandaag een van de meeste geliefde componisten van vele muziekliefhebbers. Dertien internationale pianisten spelen al zijn 32 pianosonaten in één weekend.

Els Biesemans, Claire Chevallier, Abdel Rahman El Bacha, Tobias Koch, Alexei Lubimov, Linda Nicholson, Olga Pashchenko, Anthony Romaniuk, Arthur Schoonderwoerd, Petra Somlai, Melvyn Tan, Edoardo Torbianelli en Bart van Oort brengen Beethovens klaviersonaten in chronologische volgorde. Dertien concerten met schitterende muziek en dito muzikanten! 

Tickets en info

Els Biesemans

 

 Beste muziekliefhebbers,

 Vier sterke beelden van kunstenares Lieve Blancquaert kondigden vorig jaar Laus Polyphoniae 2020 aan. Met het thema CONTRAPUNT van het leven treden we binnen in de boeiende wereld van de muziek uit de middeleeuwen, de renaissance en de vroegbarok. De voorstellingen op het programma worden door de beste oudemuziekmusici ter wereld gebracht, zijn stuk voor stuk stevig onderbouwd en het resultaat van innoverend wetenschappelijk inzicht, eigen aan het AMUZ-huislabel HIP (Historically Informed Performance).

CONTRAPUNT is geen alledaags woord. Ik kan me inbeelden dat het voor sommigen even weinig betekenis heeft als bepaalde termen uit de voetbalwereld voor mij. Ik vergelijk contrapunt graag met het weven van in dit geval muzikale lijnen, waarbij elk van de stemmen op zich een eigen horizontaal bestaan gaat leiden. Het contrapunt duidt dan net op het samenkomen of het doelbewust weven en verweven van al die stemmen tot een meerstemmige of polyfone compositie. Dat muziekstuk kan, volgens de normen van de tijd, de vorm aannemen van bijvoorbeeld een zevenstemmig motet, een vierstemmig Italiaans madrigaal of een driestemmig Frans chanson. 
Het is een beetje zoals bij een weefgetouw, waar horizontaal garen kruist met verticaal gespannen draden om zo tot één groot stuk stof te komen. Dat kan een zware bedsprei in wit katoen zijn, een veelkleurig en complex met wol geweven tapijt of een prachtige sjaal uit pure zijde. Iets gelijkaardigs geldt voor elke compositie tijdens Laus Polyphoniae.

De ondertitel ‘… van het leven’ duidt op het feit dat er vaak muziek is geschreven voor cruciale maar ook dagelijkse momenten in het leven. Door de eeuwen heen is dat alvast niet veranderd. In de 250 jaar muziekgeschiedenis die we dit jaar tijdens Laus Polyphoniae belichten, stond elke compositie in functie van een leven of een levensmoment: muziek voor Filips II gebracht door zijn Capilla Flamenca, voor een Vredesverdrag tussen Frankrijk en Engeland, of gewoon muziek die ontstaat uit de vreugde van musicerende muzikanten … 
Maar ook muziek die werd geschreven en gezongen in ballingschap, of een virtuoze Engelse miscompositie voor het feest van Trinitas met het In Nomine-thema dat de basis vormt van vele instrumentale klavierstukken. Tot slot is ook het leven van enkele componisten zelf de moeite waard om muzikaal in de kijker te zetten. Ciconia, Ockeghem, Martini, Isaac, Taverner, Othmayr, Rore, Byrd en Mace overspannen 250 jaar prachtige muziek, de levensbeelden van Lieve Blancquaert en het concert van Stile Antico connecteren met vandaag.

(lees verder onder de foto's)

 

 

 

Langer wil ik u niet in spanning houden. Hieronder vindt u een eerste overzicht dat u, vriend van Laus Polyphoniae, een inkijk geeft in wat u binnen enkele weken in uw bus mag verwachten. U weet het als geen ander: snel, maar vooral ‘goed voorbereid’ uw concerten vastleggen is bij AMUZ een must, vandaar deze brief met de belangrijkste inhoudelijke lijnen en namen als eerste leidraad.

Ik wil eindigen met u persoonlijk een gezond en zinvol 2020 toe te wensen. Dat onze muziek u ook dit jaar bij uw dagelijkse en grootse momenten mag begeleiden. 

Ik hoop u op zaterdag 1 en zondag 2 februari in AMUZ te begroeten tijdens het festival inPRIMETIME met op het programma alle 32 pianosonaten van Ludwig van Beethoven op 6 verschillende historische klavierinstrumenten. Een levenswerk vol contrapunt! Ik kijk er alvast naar uit.

Met vriendelijke groeten,
Bart

Bart Demuyt
Artistiek directeur AMUZ

VRIJDAG 21.08
Contrapunctus & Choir of The Queen’s College Oxford
John Taverner (ca. 1490-1545)
Deze majestueuze evocatie van de Royal Chapel met niet minder dan 40 zangers kreeg zopas een Diapason d’Or!
***
ZATERDAG 22.08 
Cappella Pratensis & Ensemble Alamire: 500 jaar vrede tussen Engeland en Frankrijk
&
Musicke & Mirth: Contrapunt op twee lirones

Jane Achtman en Irene Klein in het Rubenshuis met een uitzonderlijk programma voor 2 lirones
***
ZONDAG 23.08
Ensemble InAlto & Cappella Mariana
Twee topensembles uit de oudemuziekwereld vinden elkaar in schitterende renaissancemuziek.
&
Musicke & Mirth: Contrapunt op twee lirones
***
MAANDAG 24.08
B-Five: William Byrd (ca. 1540-1623)
&
Stile Antico: In a Strange Land. Elizabethan Composers in Exile
&
L’Ultima Parola & Clemens Goldberg
De Missa Prolationum van Johannes Ockeghem (ca. 1410-1497) vocaal ontrafeld en wederopgebouwd, een meesterwerk.
***
DINSDAG 25.08 
Le Miroir de Musique: Johannes Martini (ca. 1430/1440-1497)
&
Lieve Blancquaert & Tiburtina Ensemble: Ecce homo
Een creatie met muziek, woord en beeld in opdracht van Laus Polyphoniae
&
Michał Gondko & Nigel North: Contrapunti e Intavolature

Een luitduo met wereldklasse 
***
WOENSDAG 26.08 
La Fonte Musica: Johannes Ciconia (ca. 1370-1412)
&
Hathor Consort & Pluto Ensemble: Giovanni Coprario (ca. 1570/1580-1626)
***
DONDERDAG 27.08
Skip Sempé: In Nomine
&
La Grande Chapelle: La Capilla Flamenca

Drie Franco-Vlaamse polyfonisten (de la Hèle, van Turnhout en de Bonmarché) voor het voetlicht
&
Ratas del viejo Mundo: Cipriano de Rore (ca. 1515-1565)

Een productie in het kader van Parma 2020, culturele hoofdstad van Italië 
*** 
VRIJDAG 28.08
Franz Vitzthum & Dryades Consort: Caspar Othmayr (1515-1553)
&
Sollazzo Ensemble: Sous le même ciel
Anna Danilevskaia bracht een grote groep musici samen om te grasduinen in het leven van verschillende componisten.
&
Cinquecento: Heinrich Isaac (ca.1450/1455-1517)
*** 
ZATERDAG 29.08 
Huelgas Ensemble: Een contrapuntische marathon
Aan de vooravond van de 50ste verjaardag van Huelgas Ensemble in 2021 brengt Paul Van Nevel zijn visie op de evolutie van de polyfonie.
*** 
ZONDAG 30.08

Didier François & friends: Si Ambulavero - Philippus de Monte revisited

Een wereldpremière met vocalisten en instrumentalisten aan de vooravond van het de Montejaar

L’Achéron: A Consort’s Monument - Thomas Mace (ca. 1612-1706) & co