– boek –

Het bizarre verhaal van een verzwegen kunstcollectie.

Wat als … er tachtig mogelijk authentieke Van Goghs liggen te verstoffen in een kunstopslagplaats in New York?

Bovenstaande zin is geen fictief scenario. Die collectie bestaat écht en ze kent, zoals zovele privé-kunstcollecties, een op zijn zachtst gezegd woelige geschiedenis. Geert Vermeulen verdiepte zich in die geschiedenis en viel van de ene verbazing in de andere. Geert Vermeulen is acteur en schrijver.

Wij zijn niet geïnteresseerd in nieuwe Van Goghs kwam tot stand op basis van Vermeulens jarenlange research en zijn persoonlijke ervaringen – waaronder bizarre contacten met het Van Gogh Museum en de huidige eigenaars – met de collectie van Jelle de Boer.

In 1966 stelde de volkse, Nederlandse kunstverzamelaar Jelle Taeke de Boer naar zijn zeggen niet minder dan tachtig verloren gewaande Van Goghs tentoon. Het kunstestablishment zweeg.

Een jaar later presenteerde De Boer zijn werken met veel succes in Luzern, maar het Zwitserse gerecht nam de collectie in beslag.

Tijdens de vele processen die volgden, werd nooit aangetoond dat het om valse werken ging. Ruim vijftig jaar en vele avonturen later is nog altijd onduidelijk of er in deze ‘verzwegen collectie’ al dan niet authentieke Van Goghs zitten.

Geert Vermeulen werd in de jaren tachtig en negentig (in Vlaanderen) bekend als acteur in o.a. Het Pleintje, Alfa Papa Tango en Kongo. Voor televisie (vrt) ontwikkelde en schreef hij (i.s.m. anderen) de series In Vlaamse Velden en Katarakt. Voor het theater schreef, speelde en/of regisseerde hij o.a. monologen over Pieter Paul Rubens en James Ensor.

  • Auteur: Geert Vermeulen
  • Uitgeverij: De Deeluitgeverij
  • ISBN: 9789083266633
  • Taal: Nederlands
  • Uitvoering: Paperback
  • Aantal pagina’s: 304
  • Verschijningsdatum: november 2022
  • Gewicht: 570
  • Afmetingen: 210 x 135 x 26 mm.

Presentatie: video Danny Deckers
Refertes: tijdschriftenwinkel.be en destudio.com.

Door gj