-LUX VENETIAE-

Het Festival Voce & Organo 2022 « LUX VENETIAE » brengt hulde aan de befaamde componist Heinrich SCHÜTZ (1585-1672), soms ook de Duitse Monteverdi genoemd, spilfiguur tussen de Renaissance esthetiek en de Italiaanse ‘moderne’ Barok.

De concerten vinden plaats in twee kerken: de OLV ter Kapellekerk in Brussel maar ook in de zeer mooie romaanse kerk St Martin en Adèle in Orp-le-Grand.

KOMT U MET DE AUTO HARTJE BRUSSEL?

Deze informatie zal u interesseren: “Good move”, een nieuw verkeersplan is onlangs in Brussel van kracht geworden. Het verkeer en parkeren rond de OLV ter Kapellekerk ondervinden hinder. Daarom raden wij de volgende parkeergarages aan: 

Parking Albertine-Square: Justitieplein, 16, op 350 m van de OLV ter Kapellekerk (ga de Keizerslaan op via de trap en je bent er heel snel). 

Parking Poelaert: Poelaertplein, op 500 m van de OLV ter Kapellekerk (neem de Marolles-Poelaert-lift die u naar de Hoogstraat brengt, vlakbij het Kapelleplein). 

Bovengrondse parkeerplaats : Regentschapsstraat, Zavelplein en Keizerslaan. Vergeet niet indien nodig de parkeermeters te voorzien tot 21:00 uur.

>>> Vrijdag 9 september 2022 – 20u00 – BRUSSEL – OLV ter Kapellekerk 
LUX VENETIAE
Le Chœur de Chambre de Namur
Philippe FAVETTE, directie
Arnaud VAN DE CAUTER, orgel 

Schütz, Gabrieli, Lassus, Froberger, Hassler

Het concert van 9 september is gewijd aan de vocale werken van Heinrich Schütz uitgevoerd door het Chœur de Chambre de Namur onder leiding van Philippe Favette. Arnaud Van de Cauter begeleidt het Chœur de Chambre de Namur en vertolkt orgelwerken van componisten die Heinrich Schütz inspireerden of opvolgden.

Deze grote Duitse componist, die 350 jaar geleden stierf, is een van de belangrijkste figuren van de 17de-eeuwse westerse muziek. Zijn oeuvre sluit aan bij een diepgewortelde muziektraditie van bij ons, in Vlaanderen.Het ontplooit zich in het hart van de Italiaanse Renaissance (oa in de Basiliek van San Marco in Venetië) om vervolgens terug te keren naar Duitsland en zich te verspreiden tot aan de oevers van de Elbe, tot bij de laatste en geniale erfgenaam van deze lange traditie gekenmerkt door de kunst van de sacrale vocale polyfonie, Johann Sebastian Bach.

>>> Zondag 11 september 2022 – 16u00 – ORP-LE-GRAND – Kerk Sts Martin & Adèle
ZUIDERWINDEN… WAAIEN NAAR HET NOORDEN 
Ensemble Hortus Musicalis (FR)
Laura PHELUT, mezzosopraan
Béatrice DUNOYER, sopraan
Jean-Luc IFFRIG, orgel en directie

Kerkhoven, Van Noord, Roberday, Titelouze, Schütz, Sweelinck, Frescobaldi, Monteverdi

In de 17de eeuw waren culturele uitwisselingen intens. Schilders en muzikanten reizen veel. Ze nemen hun werken en hun knowhow mee en delen ze met de muzikanten die ze ontmoeten. Italië, toen beschouwd als het muzikale centrum van Europa, zag veel muzikanten passeren in een nieuw daglicht, aangetrokken door de vernieuwende ideeën van grote meesters zoals Monteverdi, Gabrieli, Frescobaldi…

Met de opkomst van de begeleide monodie raakte de traditionele polyfonie beetje bij beetje in onbruik. Zonder echt te verdwijnen, is het niet langer een structurerende prioriteit van het muzikale discours. Ten gevolge van de emancipatie van parameters die heel lang zijn verwaarloosd verschijnen andere verrijkingen zoals klankkeur en dynamische nuances. In deze overgangstijd speelt het orgel een stuwende rol omdat het zowel complexe polyfonieën als begeleide melodieën kan spelen. Het orgel van Orp-le-Grand, ontworpen in de Frans-Vlaamse esthetiek is, door zijn rijk kleurenpalet en zijn harmonisatie, een prachtige getuige van deze innovatieve impuls die leidt van Renaissance tot Barok.

>>> Woensdag 14 september 2022 – 20u00 – BRUSSEL – OLV ter Kapellekerk
FILI MI ABSALON
Ensemble Oltremontano – Wim BECU, directie
Luc PONET, orgel
Harry VAN DER KAMP (NL), bas
Harry RIES(NL), Raphaël ROBYNS, Fabien MOULAERT, Wim BECU, trombone

Isaac, Schütz, Pierre de la Rue, Josquin des Prez, Gombert, Susato, Scheidt, Gabrieli, Ahle

Het verhaal van Absalon stamt uit het Oude Testament en verklankt de klaagzang van Koning David over de dood van zijn zoon Absalon.  Tijdens ons concert nemen wij U mee naar de Duitse Protestantse kerkmuziek uit de eerste helft van de 17de eeuw. Centraal staat de expressie van de bas-stem ondersteund door 4 trombones en orgel.

Scenografie en belichting : Jean DEFLANDRE 

TICKETS : Voce Organo | Programmatie Voce et Organo 2022

Wij nodigen U uit, zo het nog niet gebeurde, om uw lidgeld te vereffenen of te vernieuwen als lid van de vzw Voce & Organo.

Dank zij uw steun kunnen wij U elk jaar een prestigieus festival oude muziek aanbieden. Bovendien kunt u als lid van de vzw Voce & Organo een voorkeurstarief genieten voor alle concerten!

OPGELET : NIEUW REKENINGNUMMER vanaf 01 maart 2022:
IBAN BE20 7512 1165 5656   BIC AXAB BE22
Gewoon lid: 15,00 €
Koppels : 25,00 €
Steunend lid: 30,00 € (of + )
Erelid: 60,00 € (of +)

https://ww.voceorgano.be
https://www.facebook.com/voceorgano/

Door gj