AMUZ wenst u een gelukkig en muzikaal 2024! Ook dit jaar verrassen we u met de mooiste concerten. Bij de start van het nieuwe jaar verwennen we u ook graag met extra veel leesplezier: 

  • een interview met blokfluitist Bart Coen en hoe hij op 1 februari de geest van Jacob Van Eyck zal oproepen in AMUZ;
  • een kennismaking met Liam Byrne, een van de toonaangevende gambisten van zijn generatie: specialist in onbekend gambarepertoire en vernieuwer die compositieopdrachten uitschrijft en samenwerkt met musici uit de pop- en technowereld. Hij geeft u een inkijk in wat u op 2 februari mag verwachten van zijn concert in AMUZ samen met Jonas Nordberg
  • Olga Pashchenko neemt met het Belgische orkest Il Gardellino alle pianoconcerti van Mozart op. Net als het eerste album van deze cyclus wordt hun volgende cd in AMUZ opgenomen. Geniet op 8 februari van deze sprankelende samenwerking en snuif hieronder alvast de sfeer op. 

Heen en terug door de eeuwen met Bart Coen

Spoiler alert: op het einde van dit concert ontspoort de muziek volledig. Op het podium ziet u de blokfluitist, Bart Coen, die vastzit in een loop. Wat begint als een moderato moet zich steeds sneller herhalen en dient te eindigen bij ‘as fast as possible’. Wat is voor een fluitist het snelst mogelijke? En, is een beetje sneller niet altijd mogelijk? Terechte vragen, zolang u maar niet uit het oog verliest wat het vraagt aan concentratie en coördinatie van vinger- en tongtechniek om de muziek op het juiste spoor te houden. 

Bart Coen maakte destijds een sprong in het ongewisse door te kiezen voor de blokfluit. Toen hij zich inschreef aan het conservatorium, was het instrument eigenlijk nog helemaal niet gehomologeerd. Maar het kon niets anders dan de blokfluit zijn, dus sprong hij gewoon met heel veel overtuiging. Dat de blokfluit niet per se een huis-tuin-keuken instrument was, had Coen op jonge leeftijd al snel door.
…. [lees meer]

Kleurrijke intuïtie binnen de krijtlijnen

Een gesprek met gambist Liam Byrne

Ergens middenin het interview laat gambist Liam Byrne zich ontvallen dat hij als kind wild was van klassiek ballet omwille van de regels, want “die kan je interpreteren”. Die interactie met traditie, vaste vormen en allerlei parameters inspireert hem nu nog altijd. Zijn creatieve daad is die van de interpretatie en zijn viola da gamba is de kwintessens. “Wat ik ook doe, het gaat telkens over het instrument als object en mijn relatie daartoe.” 

Waar anders dan te starten bij de viola da gamba? De zijne is een origineel instrument uit de late zeventiende eeuw, van Franse origine. Het maakt haast niet uit wat je doet met een gamba, melancholie komt vroeg of laat toch bovendrijven. Toch is het specifieke karakter van de gamba meer dan die typische weemoedige klank: de manier waarop het instrument de resonantie opbouwt en hoe het geluid vervolgens vervaagt …. [lees meer]

Op 8 februari presenteren Olga Pashchenko & Il Gardellino Mozarts pianoconcerti nrs. 8 en 18 en zijn Sinfonia concertante voor blazers en orkest. Kijk alvast achter de schermen mee hoe Olga Pashchenko, Il Gardellino en Mozart een perfecte match vormen.

Copyright © 2024 AMUZ, All rights reserved.

AMUZ – Kammenstraat 81 – 2000 Antwerpen – www.amuz.be

    

Door gj